Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 28 april 2009

Regiobode

Door: Adriaan Dolk

“Huis-aan huisbladen gaan wekelijks met miljoenen door de brievenbus, volgestopt met plaatselijk nieuws over politiek, autodealers en sportwedstrijden. Maar hoe zit het met de journalistieke onafhankelijkheid van deze gratis verstrekte lokale kranten?” Hoe groot is de invloed van gemeentebesturen?” (Advertentie geeft gemeente macht - NRC Handelsblad 16 april 2009)

Een door de burgermeester van Utrecht ongewenst artikel werd niet gepubliceerd. De hoofdredacteur van een huis aan huisblad werd gepasseerd door de directeur van de Telegraaf Media Groep (TMG). Journalistieke doodzondes, meent de journalistenvakbond NVJ. De NVJ hekelt de bemoeizucht van veel gemeenten met huis- aan huisbladen. [….} Lokale media moeten de belangen van de lokale democratie behartigen.” Een woordvoerder van het NVJ zegt: “Veel gemeenten denken dat ze zeggenschap over de inhoud van een huis- aan huisblad hebben.”, aldus het artikel.

Concurrent uitgever Wegener (De Gelderlander en Regiobode) heeft over het hele land verspreid 225 huis aan huisbladen met een totale oplage van 7,7 miljoen. Volgens het jaarverslag van Wegener was zij in 2007 marktleider in de huis- aan huisbladen met 68 % van de markt. In de eerste zes maanden van 2007 werd door Wegener 85 miljoen euro omgezet in de huis aan huisbladen

De hoofdredacteur van Wegener heeft “vol verbazing de schermutselingen (bij TMG – AD) waargenomen”. Volgens hem zou bij Wegener zoiets onbestaanbaar zijn. Gelet op de omzet van Wegener in de huis-aan huisbladen gaan bij mij alle bellen rinkelen als een hoog ingeschaald manager, zijn beloning aan de omzet gerelateerd, zulke uitlatingen doet.

Hoogleraar journalistiek en cultuur Frank van Vree: : …. “het is duidelijk dat gemeenten en provincies in toenemende mate invloed proberen uit te oefenen op de lokale media.”

Lector massamedia en digitalisering Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht zegt: “Huis- aan huisbladen blijven vaak op de been door overheidsadvertenties. Daar gaan miljoenen in om. Dan houd je je wel koest als journalist.” (NRC Handelsblad 18 april 2009 - De lokale journalist kijkt wel uit).

Hoeveel betaalt de gemeente eigenlijk op jaarbasis voor publicatie van de Rhedenaar? En is er een protocol bij de gemeente die de journalistieke onafhankelijkheid van de Regiobode garandeert? In hoeverre is gewaarborgd dat de Regiobode de belangen van de lokale democratie behartigt? Het lijkt me een schone taak voor de raad van de gemeente Rheden om eens het naadje van de kous te weten wat betreft de zuiverheid van de gemeentelijke contacten met de Regiobode. Ik zie met belangstelling vragen in een raadsvergadering tegemoet.

Adriaan Dolk, Dieren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten