Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 3 november 2010

Moties kamerfractie ChristenUnie goederenvervoer

De Tweede Kamer debatteert vanmiddag (donderdag 4/11/2010) over de plannen voor de uitbreiding van het railgoederenvervoer in Oost-Nederland. De ChristenUnie zal enkele moties indienen. Daaronder twee moties die van belang zijn voor de aanwonenenden langs de IJssellijn en de Twentelijn.

Een van de moties dringt aan op het tijdig starten van MIRT-verkenningen voor de realisatie van een eventuele Noordtak Betuweroute en Robel-lijn.Een andere motie vraagt om alle varianten met spoorbogen bij Deventer te schrappen zodat aanwonenden aan de Twentelijn worden ontzien.

Goede actie van de ChristenUnie en zijn vice-fractievoorzitter Arie Slob.

Bijgaand beide moties.
================================
Motie van het lid Slob
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat er over enkele jaren een MIRT-onderzoek zal starten naar het lange termijnperspectief voor het spoorgoederenvervoer na 2020.

overwegende, dat het goederenvervoer sterk groeit en realisatie van grootschalige projecten vele jaren vergt;

overwegende, dat de groei van het goederenvervoer door Oost-Nederland veel hoger is dan gedacht bij het genomen besluit om niet door te gaan met de Noordtak van de Betuweroute en dat hierdoor de leefbaarheid langs het spoor onder druk staat;

overwegende, dat op de IJssellijn in de toekomst voldoende ruimte moet blijven voor groei van het personenvervoer;

verzoekt de regering het MIRT-onderzoek goederenvervoer lange termijn uiterlijk september 2012 af te ronden met het oog op het tijdig starten van MIRT-verkenningen voor de realisatie van een eventuele Noordtak Betuweroute en Robel-lijn in de periode na 2020 en in dit MIRTonderzoek ook de groeimogelijkheden voor het regionale spoor op trajecten met gemengd vervoer te betrekken inclusief de grensoverschrijdende trajecten,

en gaat over tot de orde van de dag.
Slob
===============================================================
Motie van het lid Slob

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat de korte spoorboog bij Deventer als variant voor de goederenroutering door Oost-Nederland is vervallen, maar dat er nog wel wordt gekeken naar varianten met een middellange of lange spoorboog;

overwegende, dat met een spoorboog in of bij Deventer voor langere tijd de goederenroutering wordt vastgelegd;

overwegende, dat een route via Deventer langer is dan enkele alternatieven en onnodig de kernen Deventer, Bathmen, Holten, Rijssen, Wierden, Almelo en Borne belast met intensief goederenvervoer en de groeimogelijkheden van het reizigersvervoer beperkt;

overwegende, dat het niet wenselijk is dat inwoners van deze kernen nog langer in onzekerheid worden gelaten;

verzoekt de regering, de varianten voor de goederenroutering met spoorbogen bij Deventer te schrappen als mogelijke alternatieven en de overige varianten zo spoedig mogelijk uit te werken,

en gaat over tot de orde van de dag.

Slob

Geen opmerkingen:

Een reactie posten