Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 13 juli 2011

WOB (2)

Door: Joop Zijlstra

Aan de Hoge Autoriteit
van de gemeente Rheden.

Mijnheer,

Zes weken geleden ontving ik de bevestiging van mijn brief met een verzoek op grond van de WOB inzake gemeente Rheden en de stichting Twickel, uw kenmerk I11.08559 dd 30 mei 2011.

Als ik niets zou hebben gehoord binnen zes weken, zo luidt de tekst, zou ik mij met het telefoonteam in verbinding kunnen stellen. De zes weken zijn voorbij. Ik richt mij, bij deze, niet tot het telefoonteam, maar liever tot de hoge autoriteit van de gemeente.

Ik verwacht van hem bericht.
Kort na de ontvangst van de bevestiging heb ik contact gehad met uw heer Jansen. Ik heb hem geïnformeerd over mijn zienswijze betreffende de tekst van de bevestiging van ontvangst van mijn brief. Ik heb voor en na ook brieven als deze ontvangen. Ze zijn onvoldoende informatief.

Bovendien draait de briefschrijver de posities om. Het moge zijn dat een briefschrijver kan reageren als hij binnen zes weken geen bericht heeft ontvangen. Dat is aan hem of haar, maar het is de taak van de gemeente om binnen zes weken van antwoord te dienen en, bij gebleken onmogelijkheid een brief te beantwoorden binnen de gestelde termijn, de briefschrijver daarvan bericht te doen.

Overheidsinstanties elders hanteren deze wijze van fatsoen.

De slotzin van uw bericht bevat een grammaticale onjuistheid.

Ik verwacht van u te zullen vernemen.

Overigens met een vriendelijke groet,
J. Zijlstra te Ellecom.

PS.
Vanmorgen was ik op het gemeentehuis om een zgn. greenbag te halen.
Er was geen publiek en ik liep door naar een van de loketten.
De ambtenaar die mij te woord stond maakte mij erop attent dat ik geen nummertje had getrokken en op mijn wederwoord dat er geen publiek was zei ze dat het niet een nummertje was als bij de slager.

Ik kan mij voorstellen dat de gemeente graag weet wie er komt en waarvoor.  Maar ik zou graag weten hoe de privacy van bezoekers met zo'n nummertje wordt gerespecteerd.

Het is voor mij niet slechts schijn dat inwoners er zijn voor de gemeente in plaats van andersom. Een eerzame slager is wel wijzer en handelt dus anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten