Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 8 oktober 2011

Advertentie: Gemeente wil mogelijkheid lange tunnelbak openhouden

Door: Joop Zijlstra

In de gemeentelijke advertentie met deze kop (in de Regiobode) treurt wethouder König over de korte tunnelbak in Dieren. ‘Wil hij de barricaden op voor de lange tunnelbak?’ is de vraag in de advertentie. ‘De gemeente wil koste wat het kost de mogelijkheid voor de lange tunnelbak openhouden’, zegt König. (‘Koste wat het kost’, en Dieren gered? JZ.)

Even verder zegt hij: ‘De korte tunnelbak is wat mij betreft ‘second best‘ en dus vele malen beter dan de situatie zoals die nu is’. Met die uitspraak steunt de wethouder in feite de korte tunnelbak. Hij maakt daarmee de weg vrij voor een-korte-tunnelbak-als-het-niet-anders-kan. De wethouder legt de rode loper uit voor het plan van GS. Of begrijpt hij dat niet?

Bij het gesprek op 27 september van B.& W. met GS, in het Jachtslot op de Hoge Veluwe, zal het wel gezegd zijn. ´Er is geld tekort.’

Geen wonder. Eind 2007 kreeg plan ‘Traverse Dieren’ zijn eerste vorm.

Voor dat plan van toen m.b.t. de N348 had de minister van VROM € 53,3 miljoen beschikbaar gesteld. Een onderdoorgang onder het spoor in de provinciale weg (tracé N785) bij het kanaal kwam pas later aan de orde. GS hebben die tunnel onder het spoor pas later in het plan ‘Traverse Dieren´ ondergebracht om zo de aanleg ervan te kunnen bekostigen uit het subsidiebedrag voor die N348.

Natuurlijk hadden GS geld moeten uittrekken voor hun tunnel. Tekort aan geld? GS hebben dat zelf veroorzaakt in een schoolvoorbeeld van (verborgen) onbehoorlijk bestuur.

Er is nog een oorzaak voor het gebrek aan geld. De verlegging van de N348 naar het spoor kost vele miljoenen euro’s. Dat planonderdeel is er niet op de eerste plaats voor het verkeer, maar voor de inrichting van het particuliere parkje ´Hof te Dieren´. Aanpassing van de huidige N348 zal een stuk goedkoper zijn. Schrap die wegverlegging dan, zouden wij zeggen. Daarmee komen miljoenen vrij voor een langere tunnelbak in Dieren.
Wij zouden een lange tunnel wel willen, zeggen B.& W.

Dat is gemakkelijk! Accepteer de korte tunnelbak dan niet, zouden wij zeggen. Als GS geen geld willen bijleggen voor hun onderdoorgang bij de Burg. Willemsestraat, neem dan passende maatregelen. Hoe dan wel, zegt u? Dat is niet moeilijk. Laat GS hun eigen tunnel betalen en schrap de wegverlegging. Willen GS dat niet? Haal dan – ultimum remedium – een streep door de gemeentelijke miljoenensteun aan dít plan, ‘Traverse Dieren 3A-kort’.

Bepraat dat niet op het Jachtslot, maar schrijf aan het provinciaal bestuur dat de gemeenteraad in De Steeg daartoe besloten heeft

Zonder gepaste maatregelen zijn de hete tranen die B.& W. stort over de korte tunnelbak slechts krokodillentranen.

Namens Het Comité,
J. Zijlstra, secretaris.

1 opmerking:

  1. Als oud Dierenaar heb ik de ontwikkelingen rond traverse Dieren van de laatste tijd gevolgd. Vooral de verlegging van de N348 tbv particulier woningbouw op Hof te Dieren om particuliere partij)en' ter wille te zijn vind ik hoogst onbegrijpelijk. Eerlijk gezegd heb ik minder moeite met een kort tunnelbak: Spoortstraat heeft toch maat eenrichtingverkeer, en er is zelfs een voordeel: voor de spoorwegovergang Wilhelminaweg wachtend verkeer houdt nu (bij korte tunnelbak) de uitstroom (denk vooral aan lijnbussen) van verkeer van Stationsplein naar de N348 in oostelijke richting niet op.
    Wel heb ik moeite met de sterke sturing van instroom van verkeer naar Dieren Noord in oostelijke richting en de vaak gemelde problemen voor bewoners van de Burg Willemse straat. Kan er in samenspraak met Rijkswaterstaat geen rotonde op de sluis worden gemaakt met oude aansluiting Zutphensestraatweg en Kanaalweg.
    Een tunnel onder het spoor door bij Kanaalweg is wel aardig, maar zou Dieren niet meer gebaat zijn bij tunnelverbinding Harderwijkerweg Doesburgse dijk onder spoor en N348 door?
    Ik heb e.e.a in briefwisseling met provincie besproken, en kreeg keurige reacties met afspraken met het Rijk`over ontsnippering van Hof te Dieren en verkeersluw maken van de Doesburgsedijk.
    Ik heb de indruk dat gemeente Rheden (terecht?) de belasting van de Harderwijkerweg te groot vindt, maar deze weg is een logische route voor het autoverkeer naar het grootste deel van Dieren Noord vanuit Arnhem.
    Je zou ook de Harderwijkerweg tussen Buitensingel en Wilhelminaweg eenrichtingautoverkeer in noordelijke richting kunnen geven en Zilverakkerweg in zuideljke richting met rotonde voor het Schilderij en instroom van verkeer aldaar via verbrede Burg Bloemersweg via tunnels als genoemd..


    Gerben Hoeksma

    BeantwoordenVerwijderen