Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 24 oktober 2011

Plan 'Traverse Dieren' kan beter.

De voorlopige keuze van GS.
De N348 gaat bij Ellecom naar het spoor en volgt dat. In Dieren passeert de weg de toerit Harderwijkerweg en het NS-stationsgebouw via een tunnelbak. Bij weg en gebouw komen overgangen. Het gaat bovengronds verder voorlangs de Wilhelmina-overweg richting Zutphen.
Nabij de Dierense sluis takt de N786 af. Die gaat van de Burgemeester Willemsestraat onder het spoor over in de Kanaalweg, richting Apeldoorn. Dit GS-plan wordt genoemd 'Traverse Dieren' variant 3-kort.

Een goede keuze?
In Dieren valt de keuze van GS slecht. Vooral het centrale plandeel bevalt niet. Makkelijk oversteken van Spoorstraat naar Wilhelminaweg? Vergeet het! Maar het uitgangspunt was toch het verbinden van Dieren-Zuid met Dieren-Noord?
Het kan daarom beter een èchte tunnel worden, die begint vóór de Harderwijkerweg tot voorbij de Wilhelminaweg. Deze variant op 3-lang zal Dieren ook verlossen van overmatig verkeerslawaai!

Waarom dan gekozen voor variant 3-kort?
GS kiezen vanuit 'geldgebrek'. Maar is er wel geldgebrek? Daarover is verschil van mening. Er is geen geldgebrek als GS behoorlijk hadden bestuurd. Hun geldgebrek speelt ook in de Burgemeester Willemsestraat. De provincie wil vier woningen amoveren. Moeten bewoners van de twaalf andere woningen aan even en oneven kant tot in lengte van jaren worden geplaagd door verkeersoverlast? Bovendien zijn de huizen onverkoopbaar!

Wanneer is er wel voldoende geld?
Er zijn twee mogelijkheden.
1. In het westelijk plandeel wordt de N348 verlegd naar het spoor. Verbetert de verkeerssituatie door de wegverlegging? Nee. Maar die is dan ook gericht op herinrichting van park 'Hof te Dieren'. De eigenaar ervan, stichting Twickel in Delden, dwong eind 1996 B.& W. van Rheden bij een transactie tot de inspanningsverplichting om de N348 te verleggen. Samen zou men pogen geld ervoor te genereren bij derden. In hoeverre is die inspanningsverplichting rechtsgeldig? Zeker is dat geld van de overheid aangewend gaat worden voor particuliere belangen.
Nog dit: bij koppeling van weg en spoor ontstaat een barrière tussen 'Hof te Dieren' en de rest van het landgoed! Het is gedaan met de beleving van het rijke leefmilieu daar. Wat zegt het onlangs verschenen MER-advies daarover, wat zegt het advies over fijnstof? Trekken GS zich van het MER-advies überhaupt iets aan? Afzien van de wegverlegging alleen al levert het geld op voor verlenging van de tunnelbak tot voorbij de Wilhelminaweg!
2. Na ‘Hart van Dieren’ nemen GS in plan ‘Traverse Dieren’ voor hun N786 een onderdoorgang op onder het spoor bij het Apeldoorns Kanaal. Prima. Minder goed is dat die onderdoorgang wordt bekostigd uit het bestaande planbudget. Boekhoudkundig is dat slim, maar het is allesbehalve redelijk. Natuurlijk moeten de vijftien miljoen extra voor de onderdoorgang worden gefinancierd uit de provinciale verkeerskas.
Stel, men ziet dit als juist en de financiering komt ook rond. Dan is daar het geld, dat Dieren kan bevrijden van de variant 3-kort.

Het gaat hier om een hoofdzaak
Komen de raadsleden in de gemeente Rheden en de leden van Provinciale Staten op voor de inwoners van Dieren? Kunnen zij de redenering volgen? Dan dragen zij voor de open tunnelbak een alternatief aan: een echte tunnel, van vóór de Harderwijkerweg tot voorbij de Wilhelminaweg.
Beide groepen stellen het algemeen belang voorop? Dan is er voldoende geld en kan Dieren een passende ‘Traverse´ tegemoet zien.

J.A. Zijlstra, Ellecom,
oud-raadslid van Eindhoven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten