Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 24 januari 2012

Goederentreinen

Door: Joop Zijlstra

Aan wethouder R. Kònig van de gemeente Rheden.

Onlangs zond ik aan burgemeester Van Wingerden een oproep in verband met de kwestie goederentreinen. Zij heeft de afhandeling ervan aan u als projectwethouder overgedragen, blijkens uw publicatie in de Regiobode.

Ik maak er enkele notities bij.

U geeft aan wat er door de gemeente is gedaan in het kader van de dreiging van het goederenvervoer. Ik ben daar blij mee. Dan weten de mensen dat: een positief effect van mijn oproep.

U schrijft: ‘Er is reden genoeg dus om in actie te blijven komen tegen de kabinetsplannen ook al staan de kaders grotendeels vast’. Dank u wel voor uw steun en voor dat u zelf in actie blijft. U kunt me mij helpen bij mijn oproep aan de burgemeester. Het ging er mij om: dat zij met haar VVD-kornuiten binnen de VVD actie zou voeren rondom VVD-minister Schultz. Als die zich toch gaat herberaden over de brug Pannerdens Kanaal kan zij de goederentreinen in Oost Nederland ook mooi meenemen.

Waarom is uw actie en de actie van velen nodig? U zegt het zelf: ‘van de kabinetsplannen staan de kaders grotendeels al vast.’ Dáár moet dus volgens mij wat aan gedaan. Dáárom moeten we niet stilletjes afwachten.

U schrijft in uw brief: ‘Ik vrees dat de heer Zijlstra zich vergist, als hij stelt dat de protestacties tot nu toe spel waren en dat het er nu echt op aan komt.’ Het komt er nu echt op aan. Dat is helemaal waar.

U begrijpt niet wat ik bedoel met protestacties als spel? Wij keken naar ritueel reidansen als er nu verder niets gedaan wordt, als ‘plan goederentreinen’, waartoe al onder mevrouw T. Netelenbos als minister werd besloten, gewoon doorgaat.

Het ‘spel’ leg ik uit: men houdt kaarten tegen de borst.

‘Dat het aantal van 90 treinen uit oorspronkelijke plannen inmiddels is teruggebracht tot 60 treinen’ is een uitspraak van u als nieuweling in de winkelnering van de overheid. Je hoeft geen ‘ziener’ te zijn om makelaars altijd te hoog te zien inzetten. Het is maar een onder vele voorbeelden.

Volgens mij staat het aantal van 90 treinen in de oorspronkelijke plannen vermeld zodat in het verloop van de procedure van inspraak en MER een aantal van 30 treinen als wisselgeld kan dienen. De makers van dit soort plannen weten toch uit ervaring wat zij op hun pad tegenkomen? U weet dat nog niet? Negentig goederentreinen! En dan te bedenken dat er op het spoor qua tijd niet eens genoeg ruimte voor is. U speelt niet, men speelt in Den Haag met u!

Wat te doen?

Welke acties zijn er nodig tegen zestig treinen. Sterke bestuurders beperken zich niet tot papier. Zij laten hun handjes wapperen in tijden van nood. Want dat slaat de klok: nood, dreiging van zware aantasting van de leefomgeving van de inwoners van uw gemeente. Aan de slag dus, op alle fronten, volle kracht.

Dank u wel voor uw eigen goede voornemens.
Joop Zijlstra, Ellecom

2 opmerkingen:

  1. J. Zijlstra, Ellecom27 januari 2012 om 02:21

    Waarde heer Kooijmans. U sukkelt nu verder richting pensioen? U legt het loodje nog voor een echte omslag bij de gemeente? De slag is pas begonnen en u doet het net als de burgemeester verder 'zonder bijzondere plannen' (zie uw eigen Streekjournaal van 6/1.)? Bovendien, de gemeentesecretaris is, als ik het goed zie, sinds de jongste ambtelijke reorganisatie alleenheerser geworden. Dat kan op termijn toch niet goed gaan! Van een omslag zal alleen sprake zijn in de verkeerde richting, dunkt me. En u legt zich te rusten? Kom op, er vol tegenaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het idee dat je je reactie bij het verkeerde stukje hebt geplaatst, Joop. Moest hij niet hierboven staan?

    BeantwoordenVerwijderen