Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 28 januari 2012

Schaterland

Door: Joop Zijlstra

Albert Heijn gaat in beroep tegen het intrekken van het besluit over de zondagopenstelling. Prima, al is die firma ook een verstikkende Moloch.

Ik lees ook dat een wethouder in die zaak weer de bek in beide handen heeft. Weer opnieuw. Dat hij medebestuursleden wéér niet serieus neemt. Het zal Haverkamp ook een zorg zijn. Hij heeft te veel medestanders. Hij heeft een medewethouder als stemvee die, schat ik, voor de rest voor spek en bonen mag meedoen.

De fracties zullen het bericht in de Regiobode ook wel gelezen hebben.

Want het verrast natuurlijk wel. Houden zij ‘hun fatsoen’, de wethouder doet dat niet. Gaat die kruik te water tot hij barst? Zullen zij weer dubben, weer overwegen?

Had de raad niet besloten in de kwestie van de koopzondagen en is Haverkamp niet de uitvoerder van dat besluit? Dat moet con amore, zoals de echte politieke mores dat vorderen? Nee, bij Haverkamp niet.

Die ging al eerder in de kwestie zijn boekje te buiten, toen de commissie van beroep een uitspraak deed. Toen al was een fikse gele kaart op zijn plaats geweest. Ik heb er niets over gehoord. Toch, commissie èn Raad schofferen is wel het einde, dat zou het tenminste moeten zijn.

Bij herhaling in een en dezelfde wedstrijd, nu bij AH, zou dat dus rood zijn.

Ik zie in gedachten nog de grote advertentie van het CDA, halverwege december in het Streekjournaal. Die zegt het zo. ‘De samenwerking binnen de Coalitie vinden we respectvol en bestuurlijk verantwoord’.

Haverkamp is niet respectvol, lijkt me. Respectvol? Dat zogenaamde ‘respect’, is dat niet onderdeel van het bestuursprobleem in Rheden?

Ik ben benieuwd hoe de fracties nu zullen reageren op het nieuwe incident. De wethouder gedraagt zich als lid van het College onbehoorlijk jegens de raad van de gemeente Rheden, die raad is zijn baas, of niet soms?

Het zal mij benieuwen of u raadsleden dat pikken en of hij er nu weer mee wegkomt. Wat komt er terecht van uw taak, het controleren van B.& W.?

Maar ik verwacht er helemaal niets van, de loop na het Lysiasrapport kennende. Diep in mijn hart, voel ik, is de hoop toch nog niet opgegeven.

Bent u nog even op de Zutphensestraatweg 2a langsgegaan, tegenover Schaterland? U weet wel, daar, waar die struikjes terug zouden moeten.

Veel ernstiger is de positie van de bewoners van de burgemeester Willemsestraat. Hen staat als ik het goed zie eenzelfde grofstoffelijke behandeling te wachten als de mensen destijds in plan ‘Hart van Dieren’ op de parallelweg bij het spoor. Duik er eens in en hanteer het stopteken, met kracht, omwille van inwoners die tussen de wielen dreigen te raken.

Er is werk aan de winkel. De hand moet aan de ploeg.

Joop Zijlstra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten