Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 1 april 2012

Zes miljoen euro

Door: Joop Zijlstra

Het Radiomonument in Stadswandelpark Stratum, een mooie wijk in Eindhoven, is de herinnering aan de eerste draadloze radioverbinding met Nederlands Oost-Indië op 11 maart 1927, gevolgd door een  radiotoespraak door koningin Wilhelmina.
 Het is voor mij de uitdrukking van mijn roepen naar het college van B.& W. van de gemeente Rheden om beter te besturen.   JZ.





Wegverlegging over honderd meter: zes miljoen euro.
Er is veel te doen over Traverse Dieren. Het wegvak waar het over gaat – voor het grootste deel Arnhemsestraatweg - is 1,07 kilometer lang. De weg wordt gemiddeld 100 meter (!) verlegd tot bij het spoor. Voor de weg worden 130 grote bomen gekapt. De kosten voor de aanleg van de weg, zonder kunstwerken, bedragen zes miljoen euro, naar globale kostenraming.
Dat bedrag is inclusief aankoop van de grond en aansluitingen in oost en west, inclusief uitkoop van het Shellstation.
Geen kunstwerken, wel kunstgrepen. Daarmee heeft ‘Twickel´ de ontsnippering van parkje Hof te Dieren binnengesleept, subsidie voor een kasteel voor welgestelden, ad zes miljoen in natura.

Volgt brief met antwoord in Maart, met een korte terugblik.

1.  Waarde heer König,
Vanavond stuurde ik u (het is halverwege de maand) de jongste versie van de plannen van ‘Twickel’ toe.
‘Twickel’ vist in alle vijvers. Ik laat de 'adellijke’ familie haar gang gaan. Ik volg slechts kritisch ons openbaar bestuur. Mijn advies: neem in uw college van B.& W. stelling tegen bedrog, tegen het plan van het provinciale collegabestuur. Neem stelling.
Dat kan heel eenvoudig beginnen.
Informeer maar eens in het eigen gemeentehuis waar het bouwplan voor het geplande kasteel op Hof te Dieren is gebleven. Dat is in 2001 goedgekeurd. De bouwvergunning werd in 2010 op verzoek van ‘Twickel’ ingetrokken. Het bouwplan is verdwenen! Raadselachtig? Ik vermoed hoe de hazen lopen. Roep die een halt toe. Doe er toch wat aan.
Het is wanorde die zich voordoet als orde! Geordend ja, naar de grillen van machthebbers? Zie ‘Twickel’ enerzijds, zie de bemoeienis van ons openbaar bestuur ermee anderzijds en zie de onrust onder de mensen in de Burgemeester Willemsestraat. Onrecht krijgt vaak rechtskarakter doordat het zo veelvuldig voorkomt.
Het algemene belang.
Daarover heb ik het dan nog niet. Bekijk daarvoor de beelden van 'Traverse Dieren' op de website van de provincie. Welke wanstaltige toekomst wacht onze streek op het punt van samenlopen van weg en spoor? Ik heb ook de minimalistische ‘verkeersoplossing’ voor Dieren voor ogen. Al eerder heb ik op het bedrog gewezen van bestuurders en hoofdambtenaren.
Zij verzetten zich tegen het bijstellen van de plannen richting algemeen belang. Geen gezichtsverlies in hogere kringen a.u.b.
De inwoners van de gemeente betalen daarvoor de tol.
Bedrog van bestuurders? Kan ik dat niet zeggen? Kijk maar eens naar de MER en naar wat men in het plan erover durft debiteren.
Overweeg maar om uit de wantoestand te stappen, wethouder.
Met vriendelijke groeten toch.
J. Zijlstra te Ellecom
2.  Geachte heer Zijlstra,
Die brochure van Twickel is mij bekend.
De plannen voor de reconstructie voor de N348 vorderen gestaag. Begin mei zal de provincie komen met de plannen voor de Traverse. Wij presenteren dan als gemeente de plannen voor het station. Alle 3-varianten gaan uit van bundeling.
Ik heb uitvoerig geïnformeerd naar de uitgangspunten en de keuzes die voorliggen. Uiteindelijk is mijn oordeel dat bundeling de voorkeur heeft boven niet bundelen.
Ik weet dat u dat anders ziet. Uw mening hebt u al vele malen kenbaar gemaakt en u krijgt nog volop de gelegenheid om dat te doen in de komende periode. U bent volstrekt duidelijk dat u het punt bundeling niet zult laten rusten.
Ik kies ervoor om vooruit te gaan en te blijven werken aan een oplossing en ga niet verder spitten in het verleden. Dat leidt naar mijn oordeel tot niets, hoogstens tot lange en frustrerende procedures. Ik ga daar mijn energie niet in steken.
Traverse Dieren is natuurlijk primair een project van de provincie, maar de inwoners van Dieren zijn er vooral bij gebaat als er nu eindelijk eens een oplossing komt. En die komt gelukkig steeds dichterbij. En ik heb mij al lang geleden gerealiseerd dat de uiteindelijke keuzes nooit op instemming van iedereen zullen kunnen rekenen.
Ik vrees, kortom, dat wij elkaar niet gaan vinden over de keuze voor de bundeling van de Traverse. Dat is niet anders denk ik.
Met vriendelijke groet,
R. König.

3. Naschrift.
Het is even stil aan het front. Het College van B.& W. wacht op plan 'Traverse Dieren' van grote broer Gelderland.
Onze bestuurders wachten. Ze lobbyen niet. De burgemeester wil dat niet en de wethouder kan het (nog) niet. Die informeert bij de provincie, ziet te weinig of kijkt weg van de leugens daar. Besturen is niet rustig afwachten, maar initiatieven nemen waar de situatie het vraagt. Het College kiest voor ´vooruitgaan´, voor meewerken aan de oplossing van de provincie. ‘Want Dieren is er vooral bij gebaat als er eindelijk een oplossing komt.’ 
Bundeling is de oplossing van het onrecht, de onevenwichtige bevoorrechting van de ‘adel’ waar de burgemeester zo dol op is. (Zie haar voorwoord bij Burgerjaarverslag 2009.) Het College steekt daar geen energie meer in, men twittert, lees ik wel.
 
‘Twickel’ wint? 
Wat kan het ook schelen, de wanstaltige combinatie van spoor en weg. Als Hof te Dieren maar ontsnipperd wordt.
Het MER-advies over variant bundeling is niet alleen genegeerd, maar de provincie liegt er ook gewoon glashard over. En dan te bedenken dat het MER-advies geen rekening hield met gevolgen van afsluiting van de Doesburgsedijk. Er komt veel meer fijnstof! Ons leefmilieu krijgt weer klappen. In het belang van ‘Twickel’  wordt een weg honderd meter verlegd voor zes miljoen euro!

Plan Traverse Dieren komt in mei uit op hoogglans papier.
Dat was ook het geval met plan ‘Hart van Dieren’. De gemeente presenteert dan ook haar megalomane stationsplan in Dieren.
Beide plannen zijn helemaal op elkaar afgestemd? Dat voelt dan als een gecombineerde aanval op ons gebied. Herinneren we ons nog hoe de commissaris van de koningin samen met de burgemeester het ‘Hart’ van Dieren presenteerde?
Het gemeentebestuur komt op voor zijn inwoners?
Het gemeentebestuur pleegt verraad aan zijn inwoners.

Driedubbel opgevouwen.  
 ‘Twickel’ heeft het college van B.& W. al in 1996 driedubbel opgevouwen en in zijn broekzak gestopt. Die ´adel’ werkt geslepen om zijn doeleinden te bereiken: een ‘ontsnipperd’ park met een nieuw kasteel op de plek waar eens het landhuis van de Oranjes stond. Mooier kan het toch niet?
Onze volksvertegenwoordigers zien het aan, laten het rustig toe. Dieren hoopt nog dat men daar zegt wat gezegd moet worden. Iemand schreef me: ´Lach er maar om, Zijlstra.´
Joop Zijlstra te Ellecom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten