Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 20 september 2012

Roemloos einde van 130 monumentale beukenbomen? (3)

Door: Joop Zijlstra

(vervolg correspondentie inzake
 "Roemloos einde van 130 monumentale beukenbomen (2)" en 
 "Roemloos einde van 130 monumentale beukenbomen?"


Van: A.H. Schimmelpenninck
Verzonden: woensdag 19 september 2012 9:53
Aan: Joop Zijlstra
CC: W. Schoemaker
Onderwerp: RE: kap beukenlaan II
 
Geachte heer Zijlstra,
 
De heer Schoemaker stuurde mij uw onderstaande mail door. (TKo: link naar betreffende mailwisseling)
 
Het besluit om de beukenlaan te kappen was een moeilijk besluit want ook wij vinden het spijtig dat zulke monumentale bomen moet sneuvelen. Het is duidelijk dat de laan al jaren in de aftakelingsfase verkeert. Ieder jaar vallen er zware takken uit de bomen of erger. Het wordt steeds gevaarlijker voor voorbijgangers. Dan is op een zeker moment de tijd gekomen om door te pakken. Zo is het leven.
Het besluit om dat nu te doen hebben we samen genomen en Wilke Schoemaker heeft alle voorbereidingen getroffen incl het overleg met de bevoegde instanties. Wij zien het als onze taak de omgeving hierover te informeren en ook dat is gebeurd. Ik zie dus geen reden om langer te wachten.

Uw veronderstellingen over de financiering van de Stichting Twickel zijn uit de lucht gegrepen. Van onze jaarlijkse inkomsten komt slechts 6% van de overheid. Daarmee scoren wij heel wat beter dan Natuurmonumenten, laat staan Staatsbosbeheer. Ellecom mag zich gelukkig prijzen met de aanwezigheid van al dit natuurschoon waar men gratis mag wandelen en fietsen. Dat gevoel lijkt bij u niet de boventoon te voeren en dat is jammer.

Met vriendelijke groet,
Albert Schimmelpenninck
--------------

Van: Joop Zijlstra
Verzonden: woensdag 19 september 2012 12:41
Aan: 'A.H. Schimmelpenninck'
CC: 'Petra van Wingerden'
Onderwerp: Zuidlaan en Lange Juffer.
 
Geachte heer Schimmelpenninck,
 
Zojuist heb ik de burgemeester van Rheden proberen te bereiken met het verzoek de voorbereidende werkzaamheden t.a.v. de kap aan de Zuidlaan stil te leggen. Zij was er (even) niet.
 
In afwachting van haar terugkomen deel ik u het volgende mee.
 
Vanmorgen op weg naar het dorp Dieren door het bos zag ik op de Lange Juffer een groenfirma uit Eerbeek aan het werk. Men was doende om holtes in de bomen dicht te maken. Vleermuizen die erin huizen kunnen er wel uit, maar niet meer terug erin.
 
Ik veronderstel dat het werk op uw instigatie plaats vindt.
 
Daarom maak ik u erop attent dat u bezig bent op terrein van beschermde vogels. Als u geen toestemming hebt voor die werkzaamheden bent u n.m.m. in overtreding. Daarom ben ik dus het hoofd van de politie.
 
Men was metterdaad bezig met bomen aan de Lange Juffer tussen het spoor en de Zuidlaan.
 
Het gaat u dus niet alleen om de kap van bomen aan de Zuidlaan, zoals in de pers werd aangegeven, maar ook om de bomen op het aangegeven gedeelte van de Lange Juffer.
 
Wij hier zijn op dit moment machteloos.
 
Ik moge u daarom verzoeken de werkzaamheden te doen stoppen totdat er duidelijkheid is op dit punt.
 
Op het vandaag door u aan mij geschrevene kom ik later terug.
 
Met een vriendelijke groet (bij een dringende oproep),
Drs J.A. Zijlstra te Ellecom 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten