Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 6 september 2012

Wat wil de politiek met de gemeente?


Wat willen de landelijke politiek partijen nu eigenlijk met lagere overheden, vooral gemeenten. Dat is minder eenvoudig te achterhalen dan het lijkt. In de meeste verkiezingsprogramma’s wordt er slechts globaal aandacht aan besteed. En zij dekken de lading slecht. 

Gelukkig hebben wij het Centraal Planbureau en Planbureau voor de Leefomgeving. Sinds 1986 rekenen die instanties de belangrijkste programma’s door.  Deelname is overigens vrijwillig. De Partij voor de Dieren doet bijvoorbeeld niet mee.  Partijen moeten voor deelname precies opgeven met welke maatregelen zij hun doelstellingen willen bereiken.  

De resultaten van die doorrekening zijn vastgelegd in het rapport Keuzes in Kaart. Een dik boek vol cijfers, grafieken, tabellen, afkortingen en moeilijke termen doch overzichtelijk gerangschikt. Het is even doorbijten maar zeer de moeite waard.

Wat hangt gemeenten boven het hoofd?  Ik heb de programma’s eens naast dat rapport gelegd. Ik zal de komende dagen per partij de vergelijking op de blog plaatsen. Althans, ik zal het proberen. Het hangt af van de tijd die ik daarvoor kan vrijmaken. 

Ik heb alleen de teksten gepakt waarin het woord “gemeente” voorkomt. Ongetwijfeld zijn meer maatregelen van invloed op het functioneren van gemeenten maar de teksten die ik heb geselecteerd zijn direct aanwijsbaar aan gemeenten gekoppeld.   

Voor een volledig beeld verwijs ik naar het rapport Keuzes in Kaart en de verkiezingsprogramma's van de betreffende partijen.


================================================
Wat wil de politiek met de gemeente? 
================================================

Geen opmerkingen:

Een reactie posten