Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 11 december 2012

Bezint voor ge verder gaat

Door: Joop Zijlstra

(brief aan Gedeputeerde Staten)

U bent voornemens om op dinsdag 11 december vast te stellen het inpassingsplan ‘Traverse Dieren’.
Ik beveel u bij dezen dringend aan om dat (nog) niet te doen.

Waarom kunt u dat beter (nog) niet doen?
Aan de westzijde van het plan speelt de kwestie van een onnodige wegverlegging voor zes miljoen euro ter facilitering van de particuliere stichting Twickel (projectontwikkelaar).
In het middenstuk van het plan is er mede daardoor te weinig geld voorhanden voor een volwaardige oplossing van de (verkeers)problematiek in Dieren nabij het NS-station.
Aan de oostkant behoeft het plan grondige verkeerskundige verbetering, nog afgezien van de betreurenswaardige situatie waarin een drietal gezinnen dreigen te komen verkeren.   

Wat zou u dan kunnen doen?
Allereerst doet u er goed aan af te zien van de wegverlegging.
U kunt voorts opdracht geven aan een of meer onafhankelijke deskundigen om het middelste en oostelijke van het plan onder de loep te nemen met het oog op passende verbetering.


Een en ander is voor dit moment wellicht een brug te ver.
Besluit u dan om het inpassingsplan ‘Traverse Dieren’ nog voor te leggen aan de Statencommissie verkeer, met het verzoek het aandachtig te bezien.
Niet onwaarschijnlijk is dat men na raadpleging van derden u adviseert tot wat in de bovenstaande alinea aangegeven staat.    

Ik heb aandacht van de Staten van Gelderland gevraagd voor een en ander met de brief als in de bijlage. Ik stuur u die t.k.n.  

Met hoogachting
en met een vriendelijke groet.   

Drs  J.A. Zijlstra te Ellecom,
namens Het Comité

=========================
(brief aan Provinciale Staten)

Op de dag van de ‘decembermoorden’ in Suriname, schrijf ik u b.g.v. de karaktermoord op de heer J. Verdaas.
Natuurlijk had hij zich onverdekt opgesteld in het schootsveld in tegenstelling tot de karaktermoordenaars. Medebestuurders en de top van het ambtelijk apparaat lieten hem daar rustig staan.
‘Alles was volgens de regels gegaan’, zei de heer Jan Markink, gedeputeerde aan de Staten van Gelderland, vorig jaar om deze tijd. Maar hij wist toch van de situatie van de heer Verdaas, en al zijn medebestuurders met hem? Zij, hun broeders hoeder? Niets daarvan. De ambtelijke top was toch ook op de hoogte en hadden Verdaas-in-overmoed moeten waarschuwen. Niets daarvan. Bestuur en ambtelijke top zijn medeschuldig aan de karaktermoord op Co Verdaas.

Er is lawaai genoeg, ketelmuziek, te beginnen met de Volkskrant. Die zou de 28ste ook kijken naar onze brief aan de hoofdofficieren van Justitie, kortweg aan het OM.
Maar men gaf in de krant blijkbaar de voorkeur aan politieke moord en doodslag op een prima vent boven het langzaam werkende dodelijk gif: gedurig bedrog in het openbaar bestuur. Dat proberen wij al jaren aan de orde te krijgen.

Wat de heer Verdaas betreft: zit niet op elke koe wel een vlek? Dat had anders kunnen en moeten worden aangepakt. Door de door het rijk aangestelde toezichthouder aan het hoofd van het dagelijkse bestuur van de provincie, bijvoorbeeld. Hij wist er toch van, zoals hij ook al eerder wist van een belangrijke zaak van ons, die hij opzij schoof in de loop van 2007).  
Sluipend gif in ons openbaar bestuur: bedrog.

Voor wij onze brief naar het O.M stuurden op 27 november hebben wij op 19e een mail gestuurd naar het emailadres van de plaatsvervangend commissaris van de koningin. De secretaresse zou het afdrukken en aan haar chef overhandigen. Ik vroeg hem in de mail om een gesprek onder vier ogen. Desgewenst zou ik naar zijn woonhuis komen.
Ik heb niets vernomen, waarna de brief naar het OM uitging. Wat de hoofdofficieren van Justitie ermee doen weet ik niet. Maar ik ken het (dempende) overleg in de driehoek ook: justitie, openbaar bestuur en politie.
Ik doe u hierna twee actiepunten aan de hand. 

1. Het voorstel ‘Afdoening Veelschrijvers’ is teruggenomen door het College voor nader beraad. Vraagt u naar het nader beraad.
Ik vermoed dat de ambtelijke top mij een oor wilde aannaaien maar daarvoor naaide men eerst de plv voorzitter van GS een oor aan door hem een voorstel ter tekening voor te leggen, zonder dat hij de tijd had zich erover te buigen.
Is dat bedrog? Dat is bedrog! 
Ik kan me best voorstellen waarom de heer Markink mij zijn excuus aanbood voor de ’vergissing met mijn naam’ in het voorstel. Het wás geen vergissing, het was een geïntendeerde act jegens mij. Het gaat mij ook nu niet om die ambtenaar.
Het gaat om voortsluipend gif van bedrog. Dat een bestuurder niet kan vertrouwen op diegene op wie hij blind moet kunnen varen. Mij raakte het niet. Men schoot slechts in de eigen voet.
Het moet bij de provincie anders en beter.

Actie: laat tot de bodem uitzoeken hoe het met dat voorstel ging, tot op punt en komma, tot op de vierkante millimeter.

2. Als GS dinsdag 11-12 het inpassingsplan ‘Traverse Dieren’ vaststelt gaat het mis. Dit weekend adviseer ik elk van de leden van GS per mail: het plan in ieder geval nog niet vast te stellen.
Wat moet er dan wel gebeuren?
a. een opdracht van GS om het inpassingsplan te verbeteren op de drie hoofdpunten in west, midden en oost.
Dat is nu een brug te ver? Dan kan het er later van komen.
b. het besluit om het inpassingsplan eerst nog voor te leggen aan de Statencommissie verkeer.

Actie. De Staten dringen erop aan om het inpassingsplan ´Traverse Dieren´alsnog aan hen voor te leggen.
De commissie dient, op voorstel uit een of meer fracties, de tijd te krijgen om alsnog de knelpunten te onderzoeken, waaruit een advies kan volgen als onder a. eerste volzin aangeduid. 

Het gif in ‘Traverse Dieren’ zit in de onderhandse afspraken met de stichting Twickel en haar netwerk, verweven als het is met het ministerie van landbouw. Die afspraken werden opgediend als ‘harde voorwaarde’. (De conceptbrief aan staatssecretaris Verdaas met het verzoek om dat precies uit te zoeken heb ik maar opgeborgen.)
Een ding is helder: er ís geen harde voorwaarde. Dat wel te stellen is bedrog. Zie daarvoor de betreffende bijlagen.
Verder gaan hierbij de teksten van inspraak op 28 november jl.
en de brief aan de hoofdofficieren van Justitie. De insprekers hadden elk krap twee minuten tijd. In een klein toevallig samentreffen van hen daarna weigerde de projectleider publiekelijk en voor de tweede maal mijn uitgestoken hand.  

Wij behoeven in de samenleving door al wat verloren ging in de ontwikkelingen een nieuw ijkpunt voor ons handelen.
Wij hebben het anker nodig van eenvoud i.p.v. van dubbelheid, van het ware woord en de ware daad. Wij hebben behoefte aan een hersteld moreel kompas, zoals prachtig en indringend verwoord in ‘De Verdieping’, bijblad van dagblad Trouw (8/12). 

Ik roep u op tot actie. 
U weet mij te bereiken.

Met een vriendelijke groet,
Joop Zijlstra, Ellecom, secretaris van ´Het Comité´,
roepende in de woestijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten