Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 22 december 2012

"Sprekende" illustraties Traverse Dieren

Door: Joop Zijlstra

Geen betere illustratie van bezwaren tegen plan ‘Traverse Dieren’ dan de folder die iedereen in Dieren e.o. thuis kreeg toegestuurd. Neem hem er bij!

De tekst N348/N786 bevat de hoofdaanklacht.

De provincie heeft een stuk van haar N786 bij het plan getrokken, zonder geld te fourneren voor de onderdoorgang van dat stuk weg onder het spoor. Natuurlijk is er dan geld tekort voor een volwaardige oplossing bij het NS-station Dieren, waar alles om begonnen was.
Laat de beelden op het binnenblad maar spreken. Een keuze. 

  
Beeld 1
Beeld 1: U ziet een highway? In werkelijkheid komt de weg op slechts gemiddeld 75 m afstand te liggen van de bestaande weg. Zes miljoen euro voor nota bene één kilometer nieuwe weg t.b.v. van de stichting Twickel, projectontwikkelaar.
De verlegging draagt niet bij aan verbetering voor het verkeer.
Het MER-advies was afwijzend. Het bedrag nodig voor aanleg  wordt onttrokken aan het budget voor het plan, nog wel onder voorwendsel dat de wegverlegging een harde eis zou zijn van het Rijk. Dat is aantoonbaar niet waar.

Beeld 3
Beeld 3: De aansluiting van de weg op de voorgrond op de weg door de tunnelbak wordt niet getoond.
Dat wordt wel de aanloop van flessenhals Dieren.
Verre van onmogelijk dat die flessenhals over een jaar of vijf jaar geregeld in de ANWB-fileberichten zal opduiken als volgt.  ‘Gebruikelijke file bij Ellecom. Verkeer naar Zutphen en Apeldoorn kan via Doesburg gebruik maken van plaatselijke wegen in de Achterhoek’.
De ellende is niet te overzien als er in of voor de tunnelbak een ongeluk gebeurt. Zowel de toe/aanvoerweg, als de tunnelbak zelf is dan te smal. Er zal dan blijken dat er te weinig ruimte is.  

Beeld 5
Beeld 5: ter rechterzijde is nog net het front te zien van huizen. De weg wordt daar door de voortuinen geleid en de huizen komen op een ‘eiland’ te staan. Bewoners zijn er weinig gelukkig mee, dat spreekt. De provincie is er stokdoof voor.
Dat alles terwijl voor de rust van zeer welgestelden in een toekomstig gebouw op ‘Hof te Dieren’ het tracé N348 zoals hierboven aangegeven een 75-tal meters wordt verlegd.
Overigens is volgens deskundigen het getoonde kruispunt te gevaarlijk voor langzaam verkeer, vooral van schoolkinderen.
Beeld 9
Beeld 9: Men ziet de ruimte bij het NS-station, waar het vooral om begonnen is. Een eerder geplande tunnel (in plan Hart van Dieren) is vanwege geldgebrek vervangen door een verdiepte bak voor auto’s. 
Het gebouw van een parkeergarage doet het woongenot teniet in de Oranjebuurt. (Er is een goed alternatief van ‘Hart intakt’!)
De voetgangersbrug maakt inbreuk op het NS-station. Dat is een rijksmonument. In het dorp Dieren wordt dat toegelaten,  bij het landgoed Hof te Dieren wordt om een rijksmonumentale muur de Doesburgsedijk afgesloten. Die weg zou overigens bij filenood in de toekomst een noodoplossing kunnen, ja zelfs moeten bieden.

De tekst: ieder die erbij betrokken is weet dat de folder in tegenstelling tot de aanstaande werkelijkheid vooral woorden  heeft van ‘rozengeur en maneschijn’. 
Hoe dan ook, de bevolking van Dieren wordt het kind van de rekening?  

J. Zijlstra, Ellecom

1 opmerking:

  1. Het hele traverse plan is een schoolvoorbeeld van geldverspilling, geld dat door de verkoop van nuon aandelen beschikbaar is.
    Het lost de verkeersproblemen niet op en schept alleen maar meer problemen, is schadelijk voor natuur en milieu en verpest het landschap.

    BeantwoordenVerwijderen