Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 27 januari 2013

Traverse Dieren : zienswijze van het Comité

Klik op de afbeelding om te vergroten
Zienswijze van Het Comité  op het ontwerp- Inpassingsplan ‘Traverse Dieren’.

Door: Joop Zijlstra

1. Verlegging van de N348.
De wegverlegging c.q. bundeling van de N348 met het spoor is in verkeerskundig opzicht onnodig.
De kosten ervan drukken echter zodanig op het budget van het plan dat het centrale gedeelte van het plan, de ruimte voor het NS-station in Dieren, onvoldoende kwaliteit heeft.
Het kruispunt van N348 en N786 is verder volgens ons minder adequaat geconstrueerd. Niet alleen is de kans op congestie er groot, maar het kruispunt blijkt vooral onveilig voor langzaam verkeer, meer speciaal wat betreft schoolgaande jeugd.
Dit mankement lijkt ons evenals het vorige knelpunt als oorzaak te hebben het tekort aan benodigd geld.

2. Politieke discussie is gewenst.
Discussie door Provinciale Staten over de wegverlegging heeft nooit plaatsgevonden, omdat de bundeling van de N348 met het spoor door het College van Gedeputeerde Staten ten onrechte werd voorgesteld als ‘harde voorwaarde van het Rijk’.
Daar hoefde dus niet over te worden gesproken.
Bij de discussie is ook van belang dat de beoogde doeleinden van de bundeling, zoals verwoord in de subsidiebeschikking van het Rijk van 23 juni 2009, niet worden bereikt.
Eén blik is voldoende om te zien dat doorsnijding van het Hof te Dieren door wegen niet wordt verminderd, dat het landgoed niet minder versnipperd raakt. (Zie de laatste regel van punt 5.)

3. Bijkomend discussiepunt.
Hoewel afsluiting van de Doesburgsedijk volgens plantekening slechts minimaal deel uitmaakt van het plan ‘Traverse Dieren´ kan deze toch beter bij de discussie worden betrokken, ten eerste omdat afsluiting uit verkeerskundig oogpunt niet gunstig lijkt, en ten tweede omdat de gevolgen van afsluiting alsnog bij de MER (Milieu Effect Rapportage) dienen te worden betrokken.
Die MER krijgt overigens minder aandacht dan gewenst.
De natuurcompenserende maatregelen waar men in de MER op aandrong zijn uit de jongste tekst van het plan ‘Traverse Dieren’ verdwenen.

4. Het budget wordt alsnog voldoende?
Indien alsnog een gerechtvaardigde discussie over verlegging van de N348 in Provinciale Staten plaatsvindt, is het verre van uitgesloten dat men het College van Gedeputeerde Staten adviseert de bundeling van weg en spoor te schrappen uit plan ‘Traverse Dieren’ en het plan daarop aan te passen.
Het bestaande budget voor ‘Traverse Dieren’ kan dan in zijn geheel worden aangewend voor verbetering van de aangegeven verkeerskundige punten, door vervanging van de verkeersbak voorlangs het NS-station door een tunnel en door aanpassing van eerdergenoemd kruispunt in de aangegeven zin.
Door deze aanpassingen zal het plan de kwaliteit krijgen die de mensen in Dieren al jarenlang in het vooruitzicht werd gesteld.

5. Noodzakelijk.
Het lijkt ons noodzakelijk om het plan van projectontwikkelaar Twickel, zoals recentelijk bekend geworden, ook bij genoemde discussie te betrekken.
Volgens opgave van betrokken projectontwikkelaar Twickel zal het nieuwe project Hof te Dieren bestaan uit acht en dertig appartementen voor bewoners vanaf 75 jaar met een somatische of een psychogeriatrische zorgvraag.
Men denke zich de gevolgen in van dit nieuw beoogde zorgcomplex met bewoners en personeel op park Hof te Dieren.

6. Alleen de grote lijn.
Wij beperken ons in het bovenstaande tot majeure punten.
Het is ons bekend dat er gedachten leven bij de inwoners over talrijke min of meer belangrijke details die aandacht verdienen.
Wij bevelen aan deze te inventariseren en ze niet op voorhand ter zijde te laten.
Het lijkt ons van belang het plan goed door te lichten op zijn onoverkomelijke beperkingen voor latere ruimtelijke herinrichting van het stationsgebied door de gemeente, zoals m.b.t. een passende parkeergarage.

Namens Het Comité,
Drs J.A. Zijlstra te Ellecom

22 januari 2013


Geen opmerkingen:

Een reactie posten