Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 6 maart 2013

Koningslinde II

Door: Joop Zijlstra

Natuurlijk is ons verzoek aan het College om de republikeinen in Ellecom mee te laten adviseren over de plek voor de 'koningslinde' in het dorp niet gevolgd.

Een eerste actie van het College voor een geschikte plek voor de koningslinde miste effect dankzij onze bliksemsnelle actie ten gunste van beelden van Lejeune, zeer passend in Ellecom. We kregen daarvoor zelfs een complimentje: 'Wij danken u voor u oplettendheid!' Dat is weer eens wat anders dan dat sinds medio 2007 wethouders van de gemeente Rheden niet met mij mogen praten.

Een bliksemsnelle actie van de kant van het College naar de Oranjevereniging en Ellecoms Behang leidde naar een nieuwe plek in Ellecom voor de koningslinde. Maar waar loopt dat op uit? Ook op averij want weer 'een misverstand bij de gemeente'?


Zie de plek op de eerste foto, aan de Binnenweg tegenover de Pieperslaan, links van het voetpad. Let ook op de groene vuilniszakhouder rechts van het pad. Daar moeten hondendrollen in.



Op de tweede foto ziet u die bak weer terug, met daarnaast achtereenvolgens het gezellig rommelige aankondigingenbord, de kast voor gebruikt textiel en de flessenbak. Verderop misschien wel het meest passende rekwisiet: de fel oranjegekleurde brievenbus. Dat alles als fijn toekomstig gezelschap voor de koningslinde. De gemeente is doortastend. Achteloos is terstond bossage verwijderd en zijn alvast rhododendrons gezet.


U ziet op de foto de spelende kinderen. Verre van ondenkbaar dat in het spel een van hen zichzelf straks op een puntige spijl van het hekwerk spietst (de 'koning' ter ere?); een van hen raakt wellicht met een been beklemd tussen spijlen, wat ook uiterst pijnlijk kan zijn. Dat heb je met een hekwerk temidden van spelende kinderen.

Een Republikein zou beter hebben geadviseerd.

Een van de spelende kinderen op de foto vraagt mij of ik in Ellecom ook collecteerde voor Amnesty International. Zijn moeder deed dat ook. Ja dus. Tijdens die rondgang met de collectebus haal ik niet alleen veel op voor A.I., maar ik merk ook hoeveel republikeinsgezinden Ellecom herbergt. Een onverwachte deconfiture. Tegenover mij durft men zich wel zonder vrees te uiten. Ze weten wel wie ik ben. Zij zuchten ook onder de oranjehype van de Rijks'voorlichtings'dienst.

Zelfs onder de leden van de Oranjevereniging bevinden zich republikeinen. Ach, ze zien het gekke er wel van in, maar ze zijn alleen maar lid vanwege het zomerfeest in het dorp. Belangenverstrengeling, zou je het kunnen noemen.

Ik weet wel zeker hoe terecht die poster is op mijn huis: 'weg met de monarchie.' Ik loop alleen een beetje voor de muziek uit. De zaak dondert over een poosje vanzelf in elkaar.

Joop Zijlstra te Ellecom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten