Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 16 april 2013

Antwoord van de columnist


Om op de eerste zin van je betoog in te haken. Beter lezen zou ik zeggen. Ik heb het in mijn column niet over een gemeente van 80.000 inwoners maar over een samenwerkingsverband van 80.000 inwoners, dus geen fusie maar samenwerking op de door Doesburg aangegeven onderwerpen. Die onderwerpen bepalen precies het takenpakket dat het rijk wil overhevelen naar de gemeenten. Het gaat dus om ambtelijke samenwerking.

Gemeenten krijgen een groter takenpakket. De verwachting is dat de werklast wordt verdubbeld. Daarvoor is meer menskracht nodig. Bovendien dient er specifieke expertise te worden ontwikkeld.

Ik ben ook niet blij met schaalvergroting. En al helemaal niet als die door de strot wordt geduwd. We kennen allemaal de voorbeelden waar dit uit de hand liep. Maar dat wil niet zeggen dat je de kop in het zand moet steken en de gevolgen van die taakverzwaring moet negeren.

M.a.w. als die taakverzwaring door de gemeente moet worden uitgevoerd betekent dat ongeveer een verdubbeling van het aantal ambtenaren. Dan gaan we in Rheden van zo’n 350-400 ambtenaren naar rond de 750 ambtenaren. Met alles wat daar aan vast zit: salarissen, scholing, huisvesting etc. Daarbovenop komt nog eens de initiatiefase: dure omvangrijke projecten om de nodige processen in te richten. Dat is bovenop de te verwachten bezuinigingen een extra aanslag op de draagkracht van de gemeente. Wie gaat dat betalen? 

Nogmaals: ik ben ook niet blij met deze ontwikkeling maar steek aub niet de kop in het zand. Als  je niet anticipeert op deze ontwikkelingen dan ben je nog verder van huis.

Mijn column is erop gericht het karakter van onze gemeente(n) zoveel mogelijk intact te houden. Rheden is geen pure plattelandsgemeente maar ook geen grote stadsgemeente. Ik ga ervan uit dat Rozendaal en Rheden samen optrekken en richt me in eerste instantie op Doesburg en mogelijk Brummen. Dat lijkt me de beste garantie om het karakter van al deze gemeenten zoveel mogelijk te handhaven. 

Rheden en Rozendaal dreigen zich nu te richten op Arnhem en de gemeenten daaromheen (Lingewaard, Renkum, etc.) . Dan ontstaat er een conglomeraat met 250.000 – 300.000 inwoners. Is dat een alternatief dat je aantrekt? Misschien is dit aan je voorbijgegaan maar die ontwikkeling is al in volle gang! Stop dit zolang het nog mogelijk is!

In het algemeen zijn dit soort ontwikkelingen natuurlijk nadelig voor de democratische legitimatie en besluitvorming. De burger krijgt daardoor eveneens minder invloed. In die samenwerkingsverbanden wordt beleid gemaakt en worden besluiten voorgekookt. Ook ik zie dat met lede ogen aan.

Over de voorbeelden die je noemt: die zijn niet rechtmatig. Zolang belangenverenigingen niet worden gekozen door een meerderheid van de bevolking dan hebben die geen moer te vertellen. Iedere legitimatie ontbreekt. Waar haalt de gemeente het recht vandaan om zo’n club aan te wijzen als vertegenwoordiger van de bevolking? De gemeente heeft domweg dat recht niet! Ik zou dat in ieder geval niet pikken.

Een alternatief zou het oprichten van dorpsraden zijn waarvan de leden door de bevolking worden gekozen. Daar zitten zelfs noodzakelijke stappen voor: de bevolking van een gemeenschap moet het eerst wel eens zijn over het oprichten van zo’n dorps- of wijkraad. Bovendien moet de bevolking ook bepalen en accorderen welke taken die dorpsraad krijgt toebedeeld. In mijn opinie dient die dorpsraad a-politiek te zijn hoewel ik besef dat dat een moeilijke opgave is.

Als dat niet van de grond komt dan houdt het op, dan is en blijft de gemeente rechtstreeks aanspreekbaar!

Maar misschien moeten we andersom denken. Geen extra bestuurslagen. Wat zijn de consequenties als je gemeenten verkleint. Rheden opsplitsen in een aantal zelfstandige “Rozendaals” en uitsluitend samenwerken op een aantal ambtelijke gebieden en uitvoeringstaken. Als ik Rozendaal als voorbeeld neem dan lijken me de mensen daar niet heel erg ongelukkig met de bestaande situatie inclusief de afhankelijkheid van Rheden.

Ideeën zijn zeer welkom. Reik er een paar uit je voorraad aan zou ik zeggen!

Theo Kooijmans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten