Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 7 mei 2013

Vandaag Wetteren, morgen Rheden, Velp of Dieren?

In de nacht van vrijdag 3 op zaterdag 4 mei ontspoorde bij het Belgische Wetteren een
Wetteren, 4 mei 2013
trein die was geladen met explosieve en giftige stoffen. Enkele wagons vlogen daarbij in brand. De brandweer liet de wagons uitbranden om te voorkomen dat er door te blussen nog meer giftige dampen zouden ontsnappen. De autoriteiten waren er als de kippen bij om te verkondigen dat er geen enkel gevaar voor de volksgezondheid was.
Volstrekt tegen de feiten in.

Toch is er rondom de trein geblust. Het gaat om de stof acrylnytril. Een kleurloze, zeer licht ontvlambare uiterst giftige, organische vloeistof dat naar amandelen ruikt. Door vermenging met water ontstaat blauwzuurgas. Het zeer giftige bluswater kwam vervolgens in het riool terecht dat door de bewoonde omgeving loopt. De giftige rook en de dampen uit het water kostten minimaal 1 man het leven en veroorzaakte tientallen gewonden. Het gif kan ook kanker veroorzaken. Honderden mensen moesten worden geƫvacueerd.

Ik las vanmorgen in de krant het commentaar van Ira Helsloot, een Nederlandse hoogleraar Bestuur en Veiligheid. Die stelde dat zo’n ramp in Nederland niet zulke gevolgen kan hebben. “We weten precies wat er waar en wanneer rijdt. Bovendien laten ongevallen in het verleden zien dat wanneer treinen op elkaar botsen de schade relatief beperkt blijft.”

Wat een arrogantie! Er is geen enkele reden om te beweren dat wij het in Nederland beter doen dan elders in Europa. Een collega, professor Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan Technische Universiteit van Delft denkt daar er anders over dan prof Helsloot. In 2009 ontploften in Viareggio tankwagons die waren geladen met LPG.  Desgevraagd schatte Ben Ale  toen de kans op een ramp in Nederland als 1 op de 200.000. Hij zei:


'Prorail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat kunnen wel zeggen dat de kans uiterst klein is, maar spoorvervoerders in Nederland en Italiƫ moeten voldoen aan dezelfde EU-regelgeving. In Viareggio hielden ze tot gisteren ook geen rekening met een dergelijk scenario', aldus Ale. Hij verwacht dat de discussie over de veiligheid van het transport van gevaarlijke stoffen per spoor de komende weken zal oplaaien. 'Er zijn in Nederland nu eenmaal enkele gevaarlijke plekken waar altijd iets kan gebeuren.

Misschien is er iemand die weet wat een trein op dat moment vervoert maar vanuit veiligheidsdiensten (bijv. de brandweer) is regelmatig aangegeven dat men gewoon niet weet wat er over het spoor komt. Als hier in Velp, Rheden, De Steeg, Ellecom, Dieren of Spankeren een trein ontspoort en in brand vliegt dan hebben we er de eerste minuten niet zoveel aan of iemand in Utrecht of Den Haag weet wat er in de trein zit. Dan is het leed al geschied voordat goed en wel duidelijk de situatie moet worden aangepakt.

We hebben hier langs de IJssellijn alleen reden om ons zorgen te maken over de plannen om hier meer goederentreinen over het spoor te jagen. Wat er in Wetteren of Viareggio is gebeurd kan altijd en overal gebeuren. 

Ook hier op de IJssellijn door de gemeente Rheden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten