Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 4 juni 2013

Adriaan Dolk: Reactie op de Zienswijzennota Traverse Dieren op 3 juni 2013 in Theothorne

Door: Adriaan Dolk

Geachte voorzitter, geachte aanwezigen, waaronder de statenleden van de provincie Gelderland, want tot u richt ik mij in het bijzonder.

In mijn zienswijze op het project Traverse verwerp ik het voornemen om de  N348 ter hoogte van het Hof te Dieren te verleggen. Die beslissing is genomen op onjuiste informatie, verstrekt door Gedeputeerde Staten. De wegverlegging is geen voorwaarde het Rijk. Besluitvorming terzake heeft op onjuiste gronden plaatsgehad.

Het centrale doel van het project Traverse is de verbetering van de verkeerssituatie in het dorp Dieren. Daarvoor …. en niet voor iets anders  - heeft het Rijk de subsidie verleend. In ieder geval niet voor de andere doelen die er door de provincie met de haren zijn bijgesleept teneinde de N348 te kunnen verleggen. 

Evenals de overige twee bestuurslagen in Nederland  – landelijk en gemeentelijk - wordt het provinciale bestuur gecontroleerd door vertegenwoordigers van het Nederlandse volk. Wij, die hier vanavond het woord voeren, behoren tot dat Nederlandse volk. U, geachte statenleden, vertegenwoordigt ons. U bent daarvoor  door ons – de burger – gekozen. Onze verwachting is dat u ons naar eer en geweten vertegenwoordigt. 

Een democratie is meer dan algemeen kiesrecht. Wij – de burgers - hebben onder meer het recht om vragen te stellen, waar we een eerlijk antwoord van onze overheid  op mogen verwachten. Wij mogen ook verwachten dat ons provinciaal bestuur niet manipuleert met informatie, teneinde hun eigen plannen door te zetten en ons om de tuin te leiden.

U, geachte statenleden, wordt geacht, bij een vermoeden van onwaarheid of manipulatie vragen te stellen tot de onderste steen boven komt. Het is een ingebouwd controlemechanisme van elke functionerende democratie. Men noemt dat ook wel het zelfreinigend vermogen van een democratie. Geen enkele democratie kan zonder; ook niet in de provincie Gelderland.

Sinds 2008 wordt de vraag aan de orde gesteld waarom de N348 moet worden verlegd. Aanvankelijk is het antwoord van de provincie dat het een subsidievoorwaarde is van het Rijk. Dit is een onwaarheid gebleken. De vraag - waarom? - wordt ettelijke malen in lokale media, tijdens inspreekbeurten, in brieven en e-mails herhaald. Tot op de dag van vandaag – bijna vijf jaar later - is er geen antwoord van de provincie waarom de N348 moet worden verlegd. Ten aanzien van dit onderwerp ontbreekt iedere vorm van het afleggen van rekenschap door het provinciaal bestuur aan de burger.

Mijn vraag aan u – geachte statenleden - is om datgene te doen waarvoor u door ons - de burger - bent uitverkoren. U bent statenlid om het handelen van GS te controleren. Maak er dan ook werk van.

Voor een onderbouwing van deze reactie verwijs ik naar de bijlage (8 blz) die ik met de tekst die ik nu heb uitgesproken bij uw secretaris zal deponeren.
Ik dank u zeer voor uw gewaardeerde aandacht.


Adriaan Dolk, Dieren


Bijlage: Onvolkomenheden in de voorbereidingen van het project Traverse Dieren (groeidocument, versie 3, mei 2013)


I . Beschikking subsidieverlening door het ministerie I&M (voorheen VROM) – Wegverlegging een harde voorwaarde van het Rijk?

In de beschikking subsidieverlening, uitgegeven op 19 juni 2009 worden aan de subsidie (€ 53.300.000) een aantal voorwaarden en verplichtingen verbonden, Zie hiervoor blz. 2 van de beschikking punt 2 – Overwegingen en punt 3 – Voorwaarden en verplichtingen.

Onder punt 2 – Overwegingen is vermeld hetgeen later door de provincie als projectdoel is overgenomen en inmiddels sterk is uitgebreid in de Zienswijzennota Traverse Dieren (14 mei 2013).

Het project voorziet in het gedeeltelijk verdiept aanleggen van de Burgemeester de Bruinstraat (de provinciale weg), het scheiden van bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer, het verbeteren van de verbindingen tussen Dieren-Noord en Dieren-Zuid en het opwaarderen van de Kanaalweg als doorgaande route. De Harderwijkerweg wordt volgens het plan verkeersluw. De doorsnijding van het Hof te Dieren door wegen wordt verminderd zodat het landgoed minder wordt versnipperd. De Doesburgse Dijk wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.  

De laatste twee zinnen zijn waarschijnlijk ongewijzigd overgenomen uit de subsidieverlening voor het project Hart van Dieren. Dit project werd in de voorbereidingsfase stopgezet omdat toen al bleek dat de begroting het beschikbare budget aanzienlijk overschreed (40 miljoen euro).

In augustus 2008 worden in lokale media reeds vraagtekens gezet bij de wegverlegging van de N348 die naar de mening van de provincie nodig is teneinde  de doorsnijding van het landgoed Hof te Dieren te verminderen. De wegverlegging is wezensvreemd aan het centrale projectdoel van de Traverse, n.l. het verbeteren van de verkeerssituatie in Dieren en het herstellen van de verbindingen tussen Dieren-Noord en Dieren-Zuid.

Vanuit de provincie kwam toen al het bericht dat de wegverlegging een voorwaarde is van het Rijk. Gedeputeerde Van Haaren en later gedeputeerde Bieze blijven nog lang dit standpunt verkondigen; voor de laatste maal in oktober 2011 in een vergadering van de commissie MIE.
Dit blijkt geheel bezijden de waarheid te zijn.

De heer Zijlstra uit Ellecom heeft op 21 oktober 2010 een gesprek op het Ministerie van I&M (voorheen VROM). In het verslag van deze hoorzitting blz. 2 is vermeld dat reeds op 26 februari 2009 een medewerker van het ministerie op uitnodiging van de provincie een bezoek heeft gebracht aan het provinciehuis in Arnhem. Onderwerp van het gesprek was hoe de provincie uitvoering zou geven aan de motie Van Heugten (zie bijlage A, blz. 2, punt 2 Overwegingen, 2e lid), want deze motie had betrekking op het project Hart van Dieren en dat project was inmiddels niet meer actueel. Om de subsidiebeslissing voor het project Traverse Dieren te kunnen nemen heeft I&M gevraagd om een aangepast projectvoorstel van de provincie. De provincie heeft vervolgens verwezen naar de projectgegevens van juni 2008. Het verslag vermeldt vervolgens de conclusie van het ministerie van I&M:

“Het projectplan, inclusief het onderdeel ontsnippering van het landgoed Hof te Dieren kwam dus van de provincie, niet van de kant van VROM. VROM heeft te dien aanzien geen enkele eis vooraf gesteld.

Het is moeilijk te bevatten dat na het gesprek op het provinciehuis  op 26 februari 2009 de provincie volhoudt dat de wegverlegging een harde voorwaarde is van het Rijk.

Maar toch stelt gedeputeerde Van Haaren In een vergadering van de commissie MIE (Mobiliteit, Innovatie en Economie) 17 maart 2010 dat de wegverlegging een harde voorwaarde is van het Rijk.

In juni 2010 herhaalt zij deze bewering tijdens een inloopavond over de Traverse voor de inwoners van Dieren.

In een brief van 1 december 2010 (bijlage E) houdt de provincie wederom vol dat de wegverlegging een harde voorwaarde is, maar nu opeens wordt het gespecificeerd als een voorwaarde van het Ministerie van LNV.

Dan volgt de reeds genoemde uitspraak van gedeputeerde Bieze  in oktober 2011.

Op 30 januari 2012 verschijn er een provinciaal rapport over de programmering van de voorbereiding van het project Traverse. In hoofdstuk 7 informeert de provincie de lezer dat onduidelijk is of de afsluiting van de Doesburgse Dijk en de verlegging van de N348 een harde voorwaarde is van het Rijk.

In december 2012 kan men in het ontwerp Traverse inpassingsplan lezen:
“Voor het Hof te Dieren is een bijdrage aan de verbetering van de Ruimtelijke inpassing van groot belang en dit is bovendien een voorwaarde op grond van de rijksbeschikking.”

Een jaar later in januari 2013 is op de website van de provincie de volgende reactie te  lezen op de vraag van burgers “Waarom worden de weg en spoor in het buitengebied gebundeld?

De antwoorden van de provincie luiden:

De provincie kiest ervoor de weg en het spoor in het buitengebied te bundelen om de volgende redenen:
·         De weg is in te passen in het reliëf ter hoogte van het spoor, oude cultuurhistorische structuren worden hierdoor versterkt
·         Het Rijksmonument landgoed Hof te Dieren, het binnenpark, wordt weer meer een aaneengesloten geheel;
·         Er wordt een prachtige, nieuwe dorpsentree gecreëerd
·         De Traverse verdwijnt in een vloeiende lijn in de tunnelbak
·         Fietsers gebruiken de huidige route en passeren de N348 met behulp van een fietstunnel. Wachten voor verkeerslichten is niet meer nodig.

Van een harde voorwaarde wordt niet gerept. Maar zonder die voorwaarde is er sprake van een herhaling van zetten. Want de vraag van de burgers sinds 2008 is dan opnieuw aan de orde: wat hebben die voorgestelde maatregelen te maken met “het oplossen van de verkeersproblematiek in de kern van Dieren: het realiseren van een toekomstvaste oplossing van het mobiliteitsvraagstuk.”? En waarom is de provincie er zo aan gehecht de N348 te verleggen ten koste van de verbetering van de verkeerssituatie in Dieren.

Ook wethouders van de gemeente Rheden hebben steeds gesteld dat de wegverlegging bij Hof te Dieren een vaststaand onderdeel zou zijn van het project Traverse Dieren. Het zou gaan om een subsidievoorwaarde van het Rijk.

Toch werd op grond van de richtlijnen van de provincie Gelderland en de gemeente Rheden (het bevoegd gezag) een MER opgesteld, waarin het niet verleggen van de weg bij Hof te Dieren een optie was. Daaruit blijkt dat het verleggen van de weg allerminst vast lag. Een bevoegd gezag laat geen onderzoek doen naar een variant die bij voorbaat onrealistisch is!

Desondanks bleef de verantwoordelijke wethouder, gesteund door het voltallige college van de gemeente Rheden, in antwoord op vele vragen stellen dat de variant de N348 niet te verleggen niet mogelijk zou zijn op grond van dwingende eisen van het Rijk.

In de Zienswijzennota (mei 2013) wordt opgemerkt (2.12.1 – Rijksbijdrage) dat aanvankelijk de Rijksbijdrage was gebaseerd op de beschikking van 19 juni 2009. Pas in september 2012 zouden ‘resterende rijksgelden‘ bij circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zijn ‘gedecentraliseerd’. En ... “Aanvankelijk (cursivering AD) was de bundeling als voorwaarde gesteld bij de rijksbijdrage, maar bij de decentralisatie van de rijksgelden is deze voorwaarde komen te vervallen.”

Het gebruik van het gecursiveerde woord – aanvankelijk - in beide passages, is misleidend. De provincie doet hiermede voorkomen alsof de bundeling oorspronkelijk een voorwaarde was van het Rijk en dat pas in september 2012 duidelijk werd dat zulks niet het geval was. Maar uit het verslag van VROM blijkt dat voor het project Traverse het Rijk “te dien aanzien geen enkele eis vooraf heeft gesteld”. Dus het werd niet pas in september 2012 duidelijk dat het Rijk geen enkele voorwaarde stelde, maar het was de provincie zelf die al voordat de subsidiebeslissing van het Rijk (juni 2009) werd genomen, het voor elkaar kreeg de eigen  wens  - de weg te verleggen – als een voorwaarde van het Rijk in de subsidiebeschikking werd opgenomen.

Conclusies:
·         de burgers die sinds 2008 kritisch waren ten aanzien van de wegverlegging hadden het bij het rechte eind; er was geen sprake van een verplichting vanuit het Rijk.
·         De provincie en het college c.q. wethouders hebben burgers en volksvertegenwoordigers willens en wetens op het verkeerde been gezet.
·         er worden nu miljoenen uitgegeven ten faveure van een bepaald landgoed, terwijl elders in het land op natuur drastisch wordt bezuinigd


Bij de aanleg van de Burgemeester de Bruinstraat in de vijftiger jaren van de vorige eeuw is het de inwoners van Dieren door de toenmalige bestuurders toegezegd dat de aanleg van deze weg een tijdelijke maatregel zou zijn en dat deze splitsing van het dorp Dieren ten spoedigste weer ongedaan zou worden gemaakt. Hoezo dan € 6.000.000 onttrekken aan de verkeersverbetering in het dorp Dieren en besteden aan de restauratie van een park?

II Planoptimalisaties

In de begeleidende brief en in de beschikking van 9 juni 2009 wordt aan de motie Van Heugten (bijlage 1, punt 2 van de beschikking Overwegingen) slechts vluchtig aandacht geschonken. De motie is kennelijk niet meer relevant, want had betrekking op het project Hart van Dieren en is niet meer van toepassing op het project Traverse Dieren. Dat is precies de reden waarom een medewerker van VROM op 26 februari 2009 overleg voerde in het provinciehuis te Arnhem.

In deze begeleidende brief van de Minister (9 juni 2009) waarmee de subsidie wordt verleend is opgenomen: “Graag wordt ik op de hoogte gehouden van de planoptimalisaties, gelet op de bepalingen over dit onderwerp in bijgaande beschikking.” In afwijking van de motie Van Heugten wijst de Minister planoptimalisaties nadrukkelijk niet af, zij wenst hiervan op de hoogte te worden gehouden.

In de beschikking zelf (blz. 2 punt 3.4) is vermeld: “Planoptimalisaties behoeven niet vooraf ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het Rijk.” 

Bovenstaande aanhalingen gecombineerd bevestigen de gevolgtrekking dat de provincie de vrijheid heeft  planoptimalisaties door te voeren en dat zij  daarover geen verantwoording behoeft af te leggen aan het Rijk. Maar bevestigen ook dat de motie Van Heugten niet meer van toepassing is op het project Traverse.

Dat de provincie geen verantwoording behoeft af te leggen aan het Rijk is voor de provincie natuurlijk mooi meegenomen, echter de provincie dient niet alleen verantwoording af te leggen aan subsidiegever maar ook aan de statenleden.

En door het verstrekken van onjuiste informatie heeft de provincie de statenleden op het verkeerde been gezet en heeft een zuiver besluitvormingsproces in Provinciale Staten niet kunnen plaatshebben.

Zoals veel projecten zit ook het project Traverse budgettair ‘krap in z’n jasje’ Zoals de provincie zelf formuleert is de centrale doelstelling van het project Travere een verbetering van de verkeerssituatie in het dorp Dieren. De provincie laat ook niet na te herhalen dat het budget maatgevend is. De laatste schattingen van de wegverlegging die de ronde doen komen neer op € 6.000.000. Zo’n bedrag zou elders in het project goed kunnen worden gebruikt teneinde de verkeerssituatie te verbeteren.

De N348 niet verleggen en het Hof te Dieren niet te ontsnipperen zou een uitstekende planoptimalisatie kunnen zijn.

III. Gekleurde, zo niet gemanipuleerde informatie

Onderstaande passages bevestigen dat de provincie buitengewoon gesteld is op de wegverlegging en niet aarzelt gekleurde, zo niet gemanipuleerde informatie over de noodzaak tot het verleggen van de N348 te verstrekken  .

Met een beroep op de WOB is de provincie gevraagd waar precies die harde voorwaarde voor de wegverlegging is vastgelegd. In december 2010 laat de provincie in haar schriftelijk antwoord weten dat de subsidiegever haar in 2008 in niet mis te verstane bewoordingen te kennen heeft gegeven dat de subsidie wordt ingetrokken als de wegverlegging niet door zou gaan. Als onderbouwing ontvangt de vragensteller een lijvig dossier met allerlei besprekingsverslagen, waaruit hij dan zelf de gezochte informatie mag opzoeken. Na grondig doorspitten van de papierberg wordt in een besprekingsverslag van 2007 inderdaad een passage gevonden waarin een anoniem ambtenaar van Landbouw woorden bezigt die van toepassing zouden kunnen zijn. Helemaal duidelijk is dat niet en daarom de vraag gesteld of dit volgens de provincie de niet mis te verstane bewoordingen zouden kunnen zijn. In plaats van een ja of een nee verwijst de provincie naar een telefoongesprek in 2008 waarin de niet mis te verstane bewoordingen zouden zijn uitgesproken.

Wie die ambtenaar is kan niet worden onthuld. Het ministerie van Landbouw zegt desgevraagd dat de ambtenaar met pensioen is. Besprekingsverslagen zijn zoek en men vindt het niet belangrijk genoeg de zaak verder uit te zoeken.

Vervolgens komt het project in het stadium van de MER. De voortgang van het project moet anderhalf jaar wachten op een Milieu Effect Rapportage. Dat is belangrijk want in die MER worden de ecologische aspecten van de verschillende varianten van de Traverse onderzocht en die conclusies kun je niet zomaar ter zijde schuiven.

In de “Startnotitie voor de m.e.r. Traverse Dieren” (d.d. ?? 2010) informeert de provincie de lezer over de redenen een Milieu Effect Rapportage (MER) te laten uitvoeren. Gezien het lange voortraject van de Traverse Dieren en om draagvlak te creëren/behouden streeft de provincie Gelderland naar het doorlopen van een zorgvuldige procedure. Aldus de Startnotitie.

Een MER is een studie die voor de politiek een besluit voorbereidt. Als de verschillende varianten voor de Traverse in het kader van een MER zijn ‘doorgerekend’ kunnen de politiek verantwoordelijken een meer gefundeerd besluit nemen, welke variant het meest in aanmerking komt voor uitvoering.

Die MER was in de zomer van 2011 nog niet beschikbaar en dus kon ‘de politiek’ er nog geen debat aan wijden en dus, zou je denken, kan de politiek nog geen verantwoord besluit nemen.

Maar voorafgaand aan het verschijnen van de MER, in diezelfde zomer,  worden de bewoners van de Burgemeester Willemsestraat geïnformeerd over de ambtelijke voorkeur van de provincie Gelderland hoe de Traverse zal worden gerealiseerd. Er komt een tunnel aldaar onder de spoorlijn en vier van de zeven huizen met een even huisnummer moeten worden gesloopt; de overige drie moeten blijven staan.  Om reeds ter plaatse te kunnen scoren en zo mogelijk de gedupeerden wat uit elkaar te spelen was er ook een taxateur tevens makelaar in het gevolg van de provinciale ambtenaren aanwezig.

De eerste versie van de MER (juli/sept. 2011?) was te lezen op de website van de provincie en geeft klip en klaar aan dat uit ecologisch oogpunt de wegverlegging (bundeling van weg en spoor) niet wenselijk is. Maar In de provinciale nota 'Tracékeuzenotitie Traverse Dieren' (ook van sept. 2011) onder punt 3.1 staat daarentegen vermeld: "Uit de MER blijkt dat de variant 'bundelen' beter scoort dan de variant 'niet bundelen'." De statenleden worden in deze notitie dus totaal verkeerd geïnformeerd. Alweer ten gunste van de zo innig gewenste wegverlegging.

Overigens de versie van de MER, waarnaar in bovenstaande paragraaf wordt verwezen is inmiddels van de website van de provincie verdwenen. In de plaats is gekomen een definitieve MER, waarin de eerder genoemde ecologische nadelen worden gecorrigeerd door ‘mitigerende maatregelen’. Het behoeft geen betoog dat de benodigde middelen voor deze maatregelen worden onttrokken aan het centrale doel van het project. En opnieuw wordt de wens van de provincie duidelijk om aan de wegverlegging absolute prioriteit te verlenen.

Tenslotte bespringt argwaan de lezer van het ontwerp-inpassingsplan bij het lezen van de uitbundige passages over het Hof te Dieren:

 “In 2008 is er door Stichting Twickel een Landschapsplan ontwikkeld voor Hof te Dieren. In het plan wordt ingegaan op de mogelijkheden ten aanzien van landschappelijke inrichting. Onderstaand is een samenvatting opgenomen van dit plan. Stichting Twickel ambieert dat het gedeelte van de provinciale weg dat thans het ‘Overpark’ doorsnijdt wordt verwijderd. Doelstelling is om dit gedeelte van het landgoed te laten uitgroeien tot een aantrekkelijk wandelpark voor Dieren.”)*

)* Op een informatieavond in het gemeentehuis van Rheden (5 februari 2013) werd door een vertegenwoordiger van de Stichting Twickel medegedeeld dat het huidige beleid ten aanzien van toegankelijkheid van het Hof te Dieren niet zal worden gewijzigd, gezien de kwetsbare natuur op het landgoed. Het huidige beleid komt neer op één maal per jaar openstelling van het landgoed voor publiek op monumentendag

En:
“Zoals het hele plangebied, ligt dit deelgebied op de overgang van de stuwwalflank naar de lager gelegen riviervlakte van de IJssel. Vrijwel het gehele deelgebied behoort tot het rijksmonument Hof te Dieren. Beeldbepalend is het landschappelijke karakter met een karakteristiek lanenpatroon, monumentale boomgroepen en open akkers in een reliëfrijke omgeving. De Arnhemsestraatweg (N348) buigt nu halverwege dit deelgebied met een grote boog af van he historische deel van de kern en komt uit op het Stationsplein/Burgemeester de Bruinstraat. Het landgoed en de groene dorpsrand vormen een fraaie en unieke entree van  het dorp.”

En:
Zowel natuurlijk landschap als cultuurhistorisch waardevol monumentaal landschap Hof te Dieren; Het landschap van Hof te Dieren, liggend op de overgangszone van de stuwwallen naar de IJsselvallei is uniek in zijn ligging en vormgeving. Het hof is begin 17e eeuw door Willem III gevestigd. De herkenbaarheid van het raamwerk van lanen met de daarbij behorende richtingen en zichtlijnen, alsmede de losse bomengroepen in landschapsstijl van Zocher en Petzold uit de 19e eeuw zijn zeer waardevol. Het Hof te Dieren heeft daarnaast ook monumentale status en is waardevol in haar samenhang.

En:
Hof te Dieren maakt onderdeel uit van een ecologische verbindingzone met een hoge dichtheid aan natuurgebieden en natuurelementen. Cultuurhistorisch waardevolle bouwwerken en routes; Ook de bouwwerken behorende bij het Hof te Dieren en de oude lijnstructuren van het raamwerk hiervan (de Koningswegen) zijn cultuurhistorisch waardevol.

En:
Uitgaande van afwaardering van de huidige Arnhemsestraatweg ontstaat de mogelijkheid voor herstel van de ruimtelijke eenheden alsmede laanstructuren van het landgoed Hof te Dieren. Het gebied vormt daardoor meer een eenheid en kan beter ervaren worden als een landgoed. De barrièrewerking van de Arnhemsestraatweg neemt af waardoor het gebied rondom het landgoed zijn samenhang terug krijgt en beter beleefd kan worden vanaf fiets- en wandelroutes. Het biedt ook mogelijkheid het karakter van de oude "postroute" te herstellen. Het Hof te Dieren kan door de afwaardering van het huidige tracé beter gebruikt worden als recreatief uitloopgebied.”
 
Op welke wijze deze arcadische beelden te rijmen zijn met de plannen van de Stichting Twickel voor het bouwen van een zorgcentrum in het Hof te Dieren kan men zich afvragen. Twickel heeft in mei 2012  een intentieverklaring ondertekend met ZorgID (Volker Wessels Groep) en Aliantus Living Holding teneinde deze bouwplannen gestalte te geven.

Overigens in de Zienswijzennota Traverse Dieren (mei 2013) wordt opgemerkt dat “de plannen die Stichting Twickel heeft voor realisatie van een appartementencomplex (moet inmiddels worden gelezen als:  zorgcentrum, toevoeging AD) op het Hof te Dieren hebben geen relatie met de doelstellingen van het project Traverse Dieren en vallen ook buiten de scope van het inpassingsplan Traverse “Dieren.”

De planoptimalisatie om de N348 niet te verleggen behoeft dus de nieuwe projectontwikkeling in het historisch landgoed Hof te Dieren niet in de weg te staan. ‘Relevant cumulatieve effecten’ kunnen hier geen roet in het eten meer gooien, want daar is goed naar gekeken.

Waarom zouden we die N348 eigenlijk moeten verleggen?  

Adriaan Dolk, Dieren
mei 2013  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten